fredag den 25. februar 2022

23. februar 2022 - Torv og strand

Det var torvedag og andet var sådan set ikke planlagt. Gaderne er fyldt med træer, der skaber skygge og gør det ret hyggeligt. Nogle steder har indbyggerne podet orkideer på træerne. Det var et madmarked med masser af frugter, kød og fisk. Frugterne fås nok ikke bedre i verden, men fisken og kødet lå frit fremme i 30 graders varme. Jeg fandt pludselig en chilihandler. Jeg købte en lille pose, - ikke så meget for selve frugterne, men for deres frø. Jeg såede nogle chilier engang i januar, men en bestemt sort var ikke spiret. Nu prøver jeg så med disse.  Vi gik hjemad langs stranden, fik lidt frokost ved en af boderne og tog op på værelset og skiftede til strandtøj. 

Man kan få håndklæder, strandstole og parasoller udlevet af hotellet på stranden og så sad vi der, mens vi skiftevis badede, sad kiggede på de andre på stranden og holdt væskebalancen ved lige. Helt i gennem fint. Bystyret har virkelig fået styr på deres hovedattraktion. For 20 - 30 år siden kom horder af unge drenge løbende langs stranden og snuppede alt hvad de fandt. Man skulle grave sine værdigenstande ned i sandet for at sikre sig. Nu står der bevæbnet politi alle steder, boderne ser ud til at være autoriseret.


Der er fine offentlige toiletter ved hver redningspost, som ligger med ca. 100 meters afstand. Stranden bliver renset for plastik og affald hele tiden, - men der er stadig en stor ulempe. Der går mange strandsælgere frem og tilbage på stranden og faldbyder alle mulige ting. Mad og drikkevarer, solbriller, kjoler, chips og alt muligt andet. Man skal hele tiden afvise deres tilbud og til sidst blev det for meget for mig. Vi gik op på hotellets tagterrasse, der har bar og pool og liggestole til fri afbenyttelse. Der er en fin udsigt ud over Copacabana. mens man drikker en eller anden kølig drink. 

Jeg har ikke rigtig drukket drinks før, men nu har jeg været igennem en del. Jeg gad ikke rigtig finde et spisested, for hotellets en rigtig fint, men Sonja fandt en et par gader inde i byen. Den var rigtig lokal. Folk sad omkring bardisken og spiste aftensmad, men vi blev placeret ved et meget lille bord ude på fortovet. Jeg fik en stor klump oksekød og Sonja et udvalg af restaurantens kød. Mit kød smagte rigtig godt. Velhængt og velstegt. Kaffen indtog vi oppe på tagterrassen. Udsigten er også fin om aftenen. Hele stranden er oplyst, så man kan trygt gå ned og få et aftenbad. På den anden side ligger der en Favella op af et bjerg. Det ser ret fint ud med alle lysene i natten. Jeg besluttede også at tage et billede af det i dagslys dagen efter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

25. februar 2022 - Hjemkomst

Parkeringen kostede 915 kr Jeg orker næsten ikke mere. Hjemturen har været laaaang. Først fly fra Rio til Sao Paulo. Så et stopfyldt fly ove...