onsdag den 23. februar 2022

22. februar 2022 - Must-see Tour

I dag skulle vi tidligt op, for vi ville blive hentet 8:20. Vi skulle til de berømte seværdigheder i Rio. Først og fremmest Christusfiguren oppe på et bjerg, men også "Sukkertoppen". "Pão de Açucar" på portugisisk. Vi skulle med en lille bus, men da turen var udsolgt skulle vi rundt til byens mange hoteller og samle de andre deltagere op. Det tog en time. Nu er jeg en langsom starter om morgenen, men en time ... Nå, første stop var Sukkertoppen. Man tager kabelbane derop, - af to omgange, men så er belønningen også stor. Sukkertoppen er en monolit, hvilket betyder, at det er én stor sten. Og så har den næsten lodrette sider. Det betyder så igen, at man næsten føler, at man svæver over byen. Solen er skarp og varmen er intens, så det var egentlig dejligt med en lille have ned ad skråningen. Der var skygge og stadig god udsigt. Vi kunne se fly komme ind og lande på indenrigslufthavnen. De skulle sno sig for at komme rigtig ind. Vi kunne også se over til Cordovardo-bjerget med den berømte Kristusfigur. Vi kørte videre ind i byen for at se en kirke, der var bygget i 1970'erne. Det var nærmest en pyramide af beton. Lidt pænere indenfor. Der skulle kunne være 20.000 mennesker derinde på en gang, - men så overholder de nok ikke Coronarestriktionerne her. Et skrummel, - efter min mening.

Turen gik dybere ind i byen til en berømt trappe; Escadaria Selaron. Der er fliser på trappen og på siderne op. Det minder en del om Lisabon. Sonja gik ikke helt op, men jeg gjorde. Der var vel ca. 200 trin og jeg kom virkelig til at svede, så da jeg kom ned igen, satte jeg på en bar og fik en kold øl. Jeg ville have en til, men var så dum at betale forud. Penge lige i lommen, tænkte bartenderen nok, men jeg fik fat i ham og han kom med øllet, dog lidt sent, så jeg nåede ikke at drikke det hele inden vi skulle videre til Kristusfiguren. Man kører op til en parkeringsplads, hvor man skal skifte til en anden bus til resten af turen. Man skal selvfølgelig liiige føres igennem en turistfælde af turistbras, men vi kom da levende ud igen og blev kørt derop. Statuen er pæn stor, men vi diskuterede om ikke den i Lisabon er lige så stor. Men udsigten!!! Hold da kæft. Rio er altså pæn her oppe fra. Det ser ud som om, der er en tradition med at blive fotograferet foran statuen med armene ud til side. Det blev også prøvet, men ellers tog jeg en masse billeder af udsigten.


Resten af gruppen skulle til (sen) frokost, men vi ville læsses af ved hotellet. Jeg skulle op til poolen, have lidt frokost og et par øl, - inden jeg kunne fortsætte. det er ret hyggeligt her, men det er nu overraskende så mange, der skal have selfies i poolen. Det er åbenbart stort her.

Aftenen før havde lært os, at man ikke bare lige dropper ind på en restaurant og får goumetmad, så vi valgte at spise på hotellet. Sonja fik pasta med lam. Hun var meget tilfreds og jeg fik en salat med feta til forret. Hovedretten var fisketallerken. Meget lækkert. Vinen blev en brasiliansk voigny. Dejligt! Der var ingen dessert og Sonja forlod træt bordet, mens jeg lige så mit snit til en kop kaffe og et glas cachasa. Jeg fik en efter tjenerens anbefaling og den var aldeles fin. Man drikker det ellers ikke traditionelt til kaffe, men det går nu fint, synes jeg 


Udsigt fra Sukkertoppen i Rio de Janeiro

Udsigt fra Kristusfiguren i Rio de Janeiro



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

25. februar 2022 - Hjemkomst

Parkeringen kostede 915 kr Jeg orker næsten ikke mere. Hjemturen har været laaaang. Først fly fra Rio til Sao Paulo. Så et stopfyldt fly ove...