fredag den 18. februar 2022

17. februar 2022 - Hviledag

Vi havde oplevet så meget i går, så jeg trængte i hvert fald til at slappe lidt af. Darci spurgte efter morgenmaden om jeg ville med en tur ned i byen. Det ville jeg gerne. Det er jo altid rart lige at vide hvor man er og hvordan det ser ud. Byen er Brasiliens andenstørste turistby, kun overgået af Rio de Janeiro. Byen er grundlagt af tyskere, så byggestilen er lidt tysk. Der er faktisk regler for byggestilen, så særpræget bevares. De er lidt stolte af at være Brasiliens koldeste by. Den er ca. 5 grader koldere end Porto Alegre, hvor vi kommer fra. Brasiliens filmfestival holdes her en gang om året. Derudover er jul og påske store begivenheder her. Jeg ved ikke hvor mange fastboende der er her, men der er i hvert fald mange turister i højsæsonen, som vi dog lige har overstået.


Vi kom forbi en knivbutik, hvor der sad en mand i traditionel gaucho-tøj. Jeg spurgte om jeg måtte fotografere ham og det måtte jeg. Darci tog billedet. Lidt efter gik vi ind og fik en øl i et overdækket marked og derefter hjem. 

De andre var også i byen og kiggede på butikker, så værtsparret inviterede mig til frokost på en restaurant med buffet. Jeg fik en Rib-Eye med tilbehør. Det krævede lige en lille lur derhjemme. Eftermiddagen gik i haven, der tilhører hele karreen, hvor vi om aftenen skulle have barbecue. Laura legede med en hund og jeg hørte podcast. Folk samledes efterhånden ved grillen, drak øl og snakkede. Jeg sad og lyttede på. Der var et andet par, der kom fra Argentina, men havde købt en lejlighed hed. De skulle køre omkring 800 km for at komme hertil, men afstande er ikke det samme her. Jeg har ikke set en eneste elbil eller Plug-In-hybrid. Der er heller ingen ladestandere, så det har lange udsigter med elektrificeringen af bilparken. Opvarmningen af vandet sker ved en gasvarmer. Man skulle egentlig tro, at med varmen og solen her, ville det da være lige til højrebenet at bruge den gratis solvarme. Jeg har ikke et nogen, - bortset en gang i vinområdet.


Grillaftenen bestod af kød med kød på. Vi fik kylling, svinekød og oksekød. Når det var klar blev det skåret ud i mundrette størrelser og fordelt til gæsterne. Man kunne godt få lidt Manioka til og lidt grillel peber, - men det var vist mest til pynt. Jeg havde selv medbragt en rødvin, men ellers var der også fri afbenyttelse af drikkevarer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

25. februar 2022 - Hjemkomst

Parkeringen kostede 915 kr Jeg orker næsten ikke mere. Hjemturen har været laaaang. Først fly fra Rio til Sao Paulo. Så et stopfyldt fly ove...